1.A: Učíme se nově
V posledních dvaceti letech od vzniku RVP (Rámcové školního programu) ZV se ve školství mnohé změnilo. Svět prochází řadou velkých změn a školy by se měly těmto turbulencím přizpůsobit. Proto i v naší škole přemýšlíme nad tím, co naši žáci v 21. století budou ve svém životě potřebovat.
Chceme, aby z nich vyrostli lidé, kteří budou odpovědni za svá rozhodnutí, kteří budou tvořiví a flexibilní, dokáží se poprat s nástrahami online světa.
Naše škola, díky zapojení do Metodického kabinetu NPI, proto vytváří materiály, které reagují na potřeby rychle měnící se doby. Matriály, které vedou naše žáky ke kritickému myšlení, smysluplnému vyučování digitálních technologií, učí je spolupracovat v týmu.
Pracovní listy, aktivity budou sloužit nejen nám, ale pomohou i našim kolegům v jiných školách při zavádění nového revidovaného RVP ZV. Jsou zaměřeny na gramotnosti (čtenářskou, matematickou a digitální), naplňování klíčových kompetencí a průřezových témat.
Jedním z takových materiálů jsou aktivity zaměřené např. na poznávání státních svátků… Ve výuce se postupně pokoušíme propojovat vzdělávací obory a vyzkoušeli jsme si projektové vyučování napříč předměty v kooperativních skupinách.
V týdenním projektu jsme se vždy v pondělí v ranním kruhu seznámili s postupem, četli jsme si o tématu. Následně se žáci rozdělili do skupin, rozdělili si role. Během týdne jsme na tématu projektu pracovali v jednotlivých předmětech a vyzkoušeli jsme si i výuku v blocích. Žáci velmi vítali možnost vrstevnického učení a poznali, že díky projektovému vyučování a práci v týmu si pamatují více informací. Díky projektovému vyučování se posilovaly kladné vazby mezi žáky – lepší klima ve třídě.
Prohlubovaly se klíčové kompetence intenzivněji než ve frontální výuce, kdy si žáci jen ,,koukají do zad“ a klíčové kompetence se tak nemohou dobře rozvíjet.
Nevýhodou je vyšší náročnost na přípravu učitele a organizaci výuky.